Ramadhan datang lagi....

Alhmdulillah, kita msh diberi kesempatan utk bertemu Ramadhan pada thn ni. dh lame SK x update blog ni slps raya thn lps. hehehe.... mood nak update tu x smpe lg. Hari ini SK byk bercerita dgn anak2 SK tntg kelebihan Ramadhan ini. kadang kala anak2 kta x tau ape kelebihan di bulan puasa ini yg mereka tahu hanya lah puasa semata2. terlalu banyak kelebihan di bulan Ramadhan ini, antaranya ialah hadis daripada Rasulullah S.A.W:
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith) 
Banyak lagi kelebihan2 yang ada pada bulan Ramadhan ini. Antara juga di dalam Bulan Ramadhan ini terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu; malam Al-Qadar atau Lailatul Qadar.

                                                   لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
                                          Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan 
                                                                     [Surah Al-Qadr : Ayat ke 3]

 dipetik dari iluvislam.com

Semoga kedatangan Ramadhan kali ini memberi kita ganjaran pahala yang besar dan marilah sama2 kta mengumpul pahala yg banyak pada tahun ini.di kesempatan ini SK ingin memohon maaf jika ada kesalahan dan kesilapan kepada kalian semua. Semoga Ramadhan kita pada thn ini diberkati oleh Allah S.W.T...

Amin.....  

Comments

Popular Posts