Accident!!!





Pada suatu hari, burung2 berkicauan menyanyi. sedang aku menunggang motosikal untuk pulang ke rumah sampai di satu simpang aku terus memberhentikan motorku dgn segara kerana 1 kemalangan telah berlaku di simpang itu. aku terus berlari ke arah kereta yang kemalangan itu. kereta itu agak teruk tetapi bagaimana dengan keadaan orang yang terlibat dalam kemalangan tersebut.

sebenarnya, orang yang terlibat dalam kemalangan tersebut adalah cikgu kat sekolah aku. seorang perempuan india telah melanggarnya kerana perempuan india yang menaiki motosikal itu tidak berhenti di simpang. itulah padahnya klu bawa motor or kereta tp x nak berhenti kat simpang. x pasti keadaan penunggang motor tersebut. ntah idup, ntah mati. tp tgk pada keadaan kereta tu agak teruk gak r. sabar je la.

apa yang aku perhatikan, pemandu-pemandu or pengguna jalan raya di Johor ni agak kurang sopan bila berada di atas jalan raya. suka ati mak bapak dorg je nak jalan ke, x nak berhenti kat simpang, x nak ikut aturan bulatan. asal blh lepas, jalan je. jalan ke kubur trs baru tau. berbanding di negeri2 lain, menurut pemerhatian saya mereka lebih sopan dan menghormati pengguna yang lain seperti di Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu. walaupn mereka berada di bandar besar tp sikap menghormati dan bertimbang rasa sangat blh dipuji. aku seronok memandu kereta di sana sbb mereka bersopan apabila berada di atas jalan raya. berbeza dengan keadaan di Johor.

antara penyebab peningkatan kemalangan jalan raya adalah kerana sikap pemandu itu sndiri.

sekian, berita dari Suatu Kehidupan

Comments

  1. bila d kl n kota kinabalu yg x bersopan d jln raya pmandu dari johor tu le kot huhuhu, jgn mrh
    gurauuuu jer

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts